Sorry, this entry is only available in Bulgarian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

 

the-role (13)

Ролята” е естетски черно-бял опит да се погледне по оригинален начин към годините след 1917. Действието се развива през 1919 г. в Сибир. Млад провинциален актьор – Николай Евлахов, се сблъсква очи в очи с революционния командир Плотников, който прилича като две капки вода на него самия (в ролите – Максим Суханов). Командирът „пресява” пътниците от ешелон в размирното време и изпраща мнозина на разстрел, докато сам не загива. Николай Евлахов успява да се спаси във Финландия, но тази трагична среща не му дава миг спокойствие. Той е обзет от идеята да се завърне в съветска Русия като командира и да „изиграе” в живота неговата роля. Постепенно Евлахов започва да приема новия си живот като свой собствен. Той играе пиесата на чуждия живот докрай. Краят, неизбежен и трагичен, настъпва съвсем скоро. За двете си превъплъщения в „Ролята” Максим Суханов печели наградата на журито за най-добър актьор на Международния филмов фестивал в Талин.

Константин Лопушански е роден на 12 юни 1947 г. в Днепропетровск, Украйна. През 2007 г. получава званието Народен артист на Руската федерация. През 1970 г. завършва Казанската държавна консерватория. През 1979 г. вече е дипломиран режисьор. Работи като асистент на Андрей Тарковски. От 1980 г. е режисьор-постановчик в „Ленфилм”. От 1991 до 1996 е начело на Християнската киноасоциация в Санкт Петербург. Член е на Руската киноакадемия „Ника”. От 1997 г. е заслужил деятел на изкуството на Русия. Първият му филм „Сълзи на вятъра/Слезы в ветреную погоду” излиза през 1978 г. Дипломната му работа „Соло” (1980) e удостоена с Гран-при на Международния кинофестивал за документални и късометражни филми в Билбао (Испания). Игралният му дебют „Писмата на мъртвия човек/Письма мертвого человека” (1986) е мрачна, стилистично сложна антиутопия за последствията от ядрената война, чиито приходи достигат 9,1 млн. рубли. Филмът печели куп престижни отличия: Гран-при на Международните фестивали в Манхайм и Варна, Наградата за режисура в Мадрид, Наградата на журито в Тбилиси. „Посетител в музея” (1989, копродукция на Русия, ФРГ и Швейцария) получава висока оценка от критиката и много международни награди, сред които Гран при и Наградата за режисура в Мадрид, „Сребърен Свети Георги” в Москва. „Грозните лебеди/Гадкие лебеди” (2006) също е сред впечатляващите заглавия във филмографията на Лопушански. Критиката написа шестица на първия зрелищен философски филм по творчеството на великите братя Стругацки. Бюджетът възлиза на 2,5 милиона долара, а темата е коя форма на бъдеще ще избере човечеството.

Share Button