Sorry, this entry is only available in Bulgarian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

baba-mecaНеделя, късен следобед. Цветница. Напекло е и продавачката на бакалийката на гара Бов е в шок пред чудо невиждано. Извила се е опашка от десетки хора, които бързо опразват хладилните витрини с бира и фризера със сладолед в очакване на най-мощния парен локомотив. Като огняр в машината е работил поетът Никола Вапцаров.

Цялата суетня е заради Баба Меца. Така се нарича уникалният парен локомотив в цяла Европа заради огромните си размери. Той наистина е най-мощният на Стария континент. Преди да потегли на път, машината трябва да се подгрява цели три дни. През това време”мецаната” ръмжи, пуфка и пафка. Но тръгне ли, няма спиране.

Парният локомотив от серията 46.03 е с уникална колоосна система 1-6-2, проектирана от български инженери. Построен е през 1931 г. в Полша. На Баба Меца в продължение на три години като огняр е работил великият поет Никола Вапцаров. В БДЖ дори пазят фишове от заплатата му – 1680 стари лева.

Баба Меца се е движила в продължение на 55 години преди да бъде извадена от движение. През 2015 г. един машинист, заедно с двама свои приятели, решава да се заеме с нелеката задача да я събуди за нови приключения. Ангел Алексиев ремонтира 150-тонната машина и започва да вози групи с богати чужденци, които плащат баснословни суми и идват в България специално, за да се докоснат до екзотиката на ретро- влаковете.

   За Лазаровден и Цветница БДЖ за първи път организира атракционни пътувания и за българи. В събота разходката бе от София до Кюстендил и обратно, а в неделя – до Черепишкия манастир. Билетите и за двата маршрута бяха разграбени само за три дни. След това от БДЖ само добавяха все нови и нови вагони и добре, че “мецаната” е наистина силна и мощна.

При това билетите за атракционния влак не бяха никак евтини. До Кюстендил и обратно се плащаха 43 лева, а до Черепиш – 31 лева. И още едно чудо – пълен влак с доволни пътници, предимно млади хора с деца, учтив и внимателен персонал, готов да помогне на всеки пътник.

Безплатна вода за клиентите плюс разходка във вагона на цар Борис III, който е бил изключително запален фен на жп транспорта. Автентичното обзавеждане на кабините и салона е запазено. Стилно и удобно е, но без някакъв особен “царски” лукс.

И през двата дни на атракционните пътувания Баба Меца вози и доста чужденци. Специално за пътуванията пристигна група от Великобритания. Канадци, австралиец, германци, китаец, също и американският посланик Ерик Рубин се радваха като деца и приветстваха вълшебните природни гледки, залепени до прозорците.

Преминаването на Баба Меца през Искърското дефиле на Цветница се превърна в празник не само за пътуващите, но и за всичките населени места по линията. Навсякъде парният локомотив бе чакан от малки и големи като истинска забележителност, а най-добрите места за снимане бяха “окупирани” от трейнспотъри със стативи и фотоапарати за хиляди левове, опитващи се да уловят най-красивия кадър на обвития в пара локомотив.

“Равносметката от двата извънредни атракционни пътувания на Баба Меца през уикенда е над 35 000 лева приходи и над 1000 пътници”, каза транспортният министър Христо Алексиев пред OFFNews.

Според него това е съвсем нова ниша, която освен значителни приходи на железниците може да промени и представите на хората за най-екологичния обществен транспорт.

“Идеята е тези пътувания да станат регулярни, да се разработят нови маршрути, да се подобрява обслужването. Само така ще си върнем доверието на хората”, категоричен е Алексиев.

А възможностите на БДЖ за атракции с ретро влакове са наистина огромни. Компанията има не само внушителна колекция от парни локомотиви в движение, но и вагони с историческа стойност. Освен вагона на цар Борис III, БДЖ пази и този на брат му – принц Кирил. Той, като известен бонвиван за времето си, си е поръчал удобна и широка спалня, значително по-голяма от единичното легло на монарха.

Запазен е и специалният вагон, в който са пътували комунистическият лидер Тодор Живков и членовете на Политбюро на БКП. Едно докосване до историята, от която закъсалата ни железница може да печели…

Share Button