594aa5bc19fb20c3151d2d026cce3263-660x330Пиесата „Ромул Велики“, дело на известния драматург Фридрих Дюремант, показва гибелта на Западната Римска Империя в Малък градски театър „Зад канала“ на 8, 19 и 28 април. Постановката разказва как император Ромул Велики, очаква спокойно разрушаването на неговото отечество. Въпреки опитите на министри и придворни да убедят и принудят господаря си, да предприеме решителни мерки срещу нарастващата опасност, в лицето на прииждащите варвари, Ромул предпочита да остане в своята крепост, да похапва и да отглежда домашни птици. Той не предприема никакви действия в отговор на заплахата, която грози цялата Римска империя.

“Когато се сблъскаш с несправедливостите на реалния свят, се чувстваш гневен, но безсилен. С текстовете на Дюренмат нещата стоят съвършено различно. С неговите пиеси се чувствам свободна, защото мога да се надсмивам, макар и със зъл смях“ споделя Бина Харалампиева, режисьор на пиесата.

Фридрих Дюренмат (1921 – 1990) е една от най-крупните фигури в следвоенната европейска култура. Прозаик, драматург, поет, художник – многопосочните му изяви допълват неподражаемото присъствие на скептичен хуманист, чийто живот е преминал през големи исторически и културни катаклизми.

В родната си Швейцария учи богословие, литература, естествени науки. Белетристичните му творби бързо му донасят световна известност. Сред тях са „Авария”, „Съдията и неговият палач”, „Подозрението” и други. За разлика от повечето автори, които започват пътя си с поетични творби, за да се отдадат по-късно на прозата, Дюренмат пише поезия в края на живота си. Дори една от поетичните му книги – „Възможното е страшно”, излиза няколко години след смъртта му. Никога не спира да се вълнува от историческите и политическите проблеми. Неговите текстове с обръщения към Вацлав Хавел и Михаил Горбачов разкриват писател и гражданин, в чиито думи се сливат прозорливост и надежда, драматизъм и ирония.

Дълъг е театралният път на Дюренмат. Неведнъж обяснява увлечението си по сцената с фразата „Да пишеш пиеси е като да играеш шах”. Ако използваме думите му, можем да кажем, че прочитът на всяка драматургична творба на Дюренмат ни кара да усетим, че шахматните фигури са в ръцете на невероятно умен, предизвикателен, непредвидим и вдъхновен играч.

Дебютира като драматург през 1947, но големият успех идва пет години по-късно: с пиесата „Бракът на господин Мисисипи”, която му донася световна известност. Най-популярните му пиеси са „Посещението на старата дама”, „Физици”, „Франк V”, „Метеор” и други. В късните си десетилетия адаптира творби на други автори, някои от които сам режисира. Често пъти преработва и своите пиеси. Така е с „Ромул Велики”. Тя е сред ранните пиеси на драматурга, трета поред. Написана е през 1949 година. Още през 1956 авторът публикува нов неин вариант. Дюренмат е често поставян на българска сцена. За втори път, след „Посещението на старата дама”, в репертоара на Малък градски театър се появява творба на големия драматург.

С участието на актьорите:
Ромул Велики − ГЕРАСИМ ГЕОРГИЕВ – ГЕРО
Юлия − ВАСИЛЕНА АТАНАСОВА
Рея − ВЕСЕЛА БАБИНОВА
Зенон − ЕВГЕНИ БУДИНОВ
Емилиан − БОЙКО КРЪСТАНОВ
Мар − ВЛАДИМИР ДИМИТРОВ
Тулий − ВЛАДИМИР ЗОМБОРИ
Спурий Тит Мамма − СТОЯН МЛАДЕНОВ
Ахил − СИМЕОН БОНЧЕВ
Пирам − АТАНАС ЧОПОВ
Ений Невус Руф − ВЕЖЕН ВЕЛЧОВСКИ
Одоакър − ПЕТЪР КАЛЧЕВ

Share Button