Дизайнерската група “Черга“ открих съвсем случайно в интернет. При поредното си ровене във вездесъщия Google попаднах на информация за групата. Като начало бях впечатлена от името “Черга”, което съвпада с името на нашето списание. Това ме провокира да науча повече за дизайнерите, за техните творчески проекти и решения. Предлагам на Вашето внимание част от разговора ми с ръководителя на група “Черга” – Величко Великов, който през повечето време живее и твори в Лондон.
Господин Великов от колко време съществува групата? Как се роди идеята да я създадете и кой бе инициаторът?
Група “Черга” съществува от март тази година. Идеята дойде още през 2008 г., по време на уъркшоп, който организирахме към Биеналето на българския дизайн. Главната причина за създаването й бе нашето желание да поставим началото на професионална организация на дизайнерите в България.
Инициативата бе моя, а поводът – участието ни в известното изложение “100% Design London”. Кандидатствахме и за наша радост бяхме не само одобрени, но ни бе предложено и да се включим в частта за млади и обещаващи дизайнери – “100% Futures”, където ще представим 14 наши дизайнерски разработки.
Защо избрахте името “Черга”? Между другото, този въпрос ми се задава много често и на мен самата :).
Наистина дълго време търсихме дума, която да се усеща като чисто българска, да създава асоциации за тъкан, общност, група хора. В чергата се преплитат толкова много различни по цвят и характер нишки, които оформят единна структура. Именно това според мен е идеалният символ на нашата общност – единна тъкан от ярки характери и индивидуалисти.
В каква област на дизайна работите? Какви са вашите изяви досега у нас и в чужбина?
Дейността ни е свързана с различните сфери на продуктовия дизайн – мебели, осветление, керамика, стъкло, промишлени продукти. Първата изява на групата ни беше на изложението “Светът на мебелите” през миналата година. Там представихме наши дизайнерски решения от уъркшопа “Японски комплект”. Това беше задача, свързана с проектирането на комплект от 5 стола и маса, които да бъдат различни, всеки за себе си, но в същото време обединени по начин, по който да се възприемат като група.
На предстоящото изложение “100% Design London”, което се провежда от 24 до 27 септември т.г., за първи път ще се представим като българска група дизайнери. Може би затова и интересът към нас е особено голям. Надявам се всичко да мине добре и участието ни да бъде успешно. “100 % Design London“ е едно от най-големите изложения за дизайн в Европа. Очаква се тази година то да бъде посетено от повече от 30 000 души – търговци, архитекти, дизайнери, представители на медиите.
От нашата група участваме шестима дизайнери – аз, Иван Арнаудов, Константин Ачков, Николай Михайлов, Ники Канделеро и Свилен Гамолов. Ще се представим с 14 продукта – мебели, осветителни тела, керамика – на щанд от 16 кв.м. За съжаление не можахме да намерим достатъчно спонсори, за да участваме с повече изделия, но се надяваме през следващата година нещата в тази посока да се развиват по-добре.
След приключването на “100% Design London”, през октомври планираме и участие в изложението “Светът на мебелите“ в София. От Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост, която организира изложението съвместно с агенция “Булгарреклама”, имаме обещание да ни бъде предоставен щанд.
Събирате ли се често – имам предвид всички колеги от група “Черга”? Къде решавате какво да правите?
В момента се събират най-често колегите, които участват в изложението, за да обсъдят и решат проблемите, свързани с него. Това се случва обикновено веднъж или два пъти седмично.
Иначе, надявам се да направим традиционно провеждането на уъркшоп през лятото, където да работим заедно по различни проекти. Имаме идея ежегодно да организираме и конкурс във връзка с участие в следващи изложения, като по този начин ще дадем възможност на повече наши колеги да се включат в тях. Разчитаме и на активната подкрепа на бизнеса в България за разработване на съвместни продукти и участие в бъдещи изложения.
По този начин ще се стремим да изградим цялостна визия както за българския дизайн, така и за българските продукти и тяхното популяризиране и утвърждаване по света.
Add comment