Cherga BG

9-то Международно триенале на сценичния плакат – София 2019

659 плаката на автори от 30 държави
представят в НДК културната сцена и арт фестивалите на света!

 

От 5 до 27 ноември 2019 година за пръв път във фоайетата на НДК ще бъде експонирано международното триенале на сценичния плакат – София. Създадено преди 25 години от Божидар Икономов (1943 – 2016), Божидар Йонов и Албена Спасова, триеналето се утвърди като едно от големите и влиятелни международни изложения в сферата на плаката и единственото, фокусирано върху културната сцена.

Колекцията на 9-тото издание е внушителна панорама на най-доброто, създадено през последните три години, а специалната тема – арт фестивали представя огромното им многообразие по цялата планета. Мода, индустрия, възможност за периодични срещи с богато и разнообразно съдържание, споделено с максимално широка аудитория, концентриране на голямо публично внимание върху локации, които с времето се превръщат в емблеми, фестивалите са културен феномен с много измерения и безчет рефлексии, сред които със своята артистична, достъпна и атрактивна природа се откроява ПЛАКАТЪТ. Публиката ще види плакати, посветени на различни фестивали: за традиционни и експерименталнисценични форми, за документално, игрално и анимационно кино; фестивали за класическа и съвременна музика: джаз, рок, рап, опера, хорово пеене; фестивали за дизайн, архитектура, литература, визуални изкуства, цирк, фолклор, танц, вино, вкл. и такъв на предпремиерите…

Сред показаните плакати се открояват няколко много интересни и стойностни серии: изложбата на членовете на международното жури (Лекс Древински, Германия; Радован Йенко, Словения; Агнешка Жемишевска, Полша; Божидар Йонов, България), която заедно с плакатите в памет на Божидар Икономов е експонирана във фоайето на театър „Азарян“; почетното участие на Костадин Отонов по повод на неговата 70-та годишнина, специалното представяне на плакатите от последните 9 издания на прочутия Холандски фестивал, дело на водещото дизайнерско студио „Тоник“, кураторските проекти „Молиер без граници“ и „Драконът“ на Димитър Трайчев. Триеналето не само повдига завесата към българската и световна културна сцена, но и поставя въпроса за това умеем ли адекватно да рекрамираме културните събития? Нуждаят ли се тези събития от плакати – истински, талантливи, провокативни, стилни, със силни послания и със сериозни естетически качества – достойнства, които ги отличат от обичайната агресивна комерсиална и политическа рекламна? Публикатаима уникалната възможност да се срещне с избрани плакати, посветени на различни арт събития от световната сцена, за да се убеди, че те не само ги регистрират и рекламират, а създават неповторима визуална среда, изпълнена с провокации и очаквания.

ПУБЛИЧНА ЛЕКЦИЯ НА ЧУЖДЕСТРАННИТЕ ЧЛЕНОВЕТЕ НА МЕЖДУНАРОДНОТО ЖУРИ:

5 ноември, 11.30, НХА, ателие 7, София, „Шипка” 1

Официално откриване и обявяване на наградите:

5 ноември, 18.00 часа, НДК

НДК, Мраморно фоайе, вход А4 (от страната на бул. „Витоша)

ОЧАКВАМЕ ВИ!

9. Международно триенале на сценичния плакат е част от Календара на културните събития на СО за 2019, осъществява се с подкрепата на НДК, Столична програма „Култура“, Национален фонд „Култура“, Фонд „Култура“ – Варна, Полския институт, Посолствата на Полша и Словакия в София, НХА, СБХ и с безценната заслуга на всички участници.

 

Информация за автори, журьори, съпътстващи събития и връзка с организаторите:

0888 90 14 14, АлбенаСпасова; www.triennial.orbitel.bg

По повод на 9-тото триенале са организирани акции в градска среда,

които връщат плаката в неговата най-престижна галерия – УЛИЦАТА:

  • Входът към Кинофакултета на НАТФИЗ, ул. „Раковски“ 114, както и цялото вътрешно пространство на клуб К.Е.В.А. е аранжирано от Мариета Ценова с избрани плакати от колекцията на триеналето „Антология на българския кино и театрален плакат“ .

Представени са забележителни образцина българския филмов и театрален плакат от втората половина на 20 в.Близо 40-те плаката са подбрани от колекцията “Антология на българския плакат”,изложбено-изследователски проект наМеждународното триенале на сценичния плакат – София.Експонатите представят разцвета на българската плакатна школа, когато плакатът е част от мощна културна индустрия, обвързваща плаката с процесите на реклама и разпространение на филми и театрални спектакли. Публиката може да се увери в художествените достойнства, скандално-провокативния тон и удивителната им способност и днес да имат актуално и модерно внушение.

  • Национално музикално училище „Л. Пипков“, ул. „Оборище“ 17, BG тон&образ

Международното триенале на сценичния плакат – София създаде проекта, за да разкрие малкоизвестни проявления на графичния дизайн от близкото ни минало. Във фокуса на вниманието са българските грамофонни плочи, сред чиито достойнства е и разнообразното им визуално съдържание. Без да претендира за изчерпателност, BG тон&образ е пръв опит да бъде извадено от анонимност творчеството на няколко поколения български художници, работили за Балкантон и създали образци с универсални и неувяхващи послания. Близо стоте изображения, условно обединени в няколко тематични групи, ни подсказват, че следите от една изчезнала културна индустрия могат да получат нов живот в съвременното духовно и публично пространство;

  • Посолството на Република Полша от страната на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ . Върху оградата на посолството са наградените и селектирани плакати от националния анонимен конкурс , посветен на 70 годишнината от създаването на Полския институт в София;
  • 95 СУ „проф. Иван Шишманов“, жк „Хаджи Димитър“, ул. „Ангел войвода“ 66,

избрани фестивални плакати от колекцията на международното триенале;

  • Национална художествена академия, оградата от страната на бул. „В. Левски“,

избрани фестивални плакати от колекцията на международното триенале;

  • Националната художествена гимназия „Цанко Лавренов“, Пловдив. Оградата на гимназията е домакин на Международната плакатна акция „Буквите на България – азбука на Европа“, дело на 30 автора, сред които някои от най-влиятелните фигури в света на плаката.

Повече за международното жури:

Чуждестранните членове на журито за наградите са забележителни, талантливи и разпознаваеми автори с неповторими творчески почерци, а артистичните им и житейски пътища олицетворяват взаимопроникването между стилове и културни традиции, както и огромното влияние на полската плакатна школа върху съвременния плакат. Лекс Древински освен с приз от триеналето в София е може би най-награждаваният европейски плакатист, роден и завършил в Полша и свързал блестящата си кариера на художник и професор с Германия. Радован Йенко, също е професор, но в Любляна, а плакатите му за Малкия театрален фестивал в Дубровник, отличени с голямата награда на предходното триенале са пример за пъстър и изтънчен микс от образи и послания, полско влияние (авторът е възпитаник на великия Томашевски) и световно признание. Агнешка Жемишевска е представител на новата вълна плакатисти, преподавател, куратор, изследовател и блогър с активно присъствие в актуалните процеси на рекламния и графичен дизайн. Те заедно с българските журьори проф. Божидар Йонов и доц. Георги Лозанов ще определят наградите, непосредствено преди откриването на триеналето.

 

Повече за триеналето:

Историята на триеналето включва 9поредни издания, повече от 100 акции и международни проекти, изложби в България в над 70 града в целия свят; десетки каталози и албуми. За 25 години са представени хиляди плаката от близо 60 държави от всички континенти, а фондът му надхвърля 5000 експоната.Зад внушителните цифри и данни се крие желанието на организаторите да създават не само актуална професионална платформа за сценични плакати, но и за обмен на идеи в съвременните визуални и сценични изкуства. След 9 издания и 25 години триеналето е показателно за тенденциите и посоките в графичния и рекламен дизайн, както в локален, така и в глобален план. Желанието за съизмеримост с високите световни образци като средство за налагане и отстояване на професионални критерии е водещ възглед при подбора на съпътстващите изложби и при съставянето на международното жури. Неговите чуждестранни членове са великолепни и признати автори, знакови имена в световния графичен дизайн – те са не само представители на водещи национални школи (Полша, САЩ, Франция, Финландия, Япония и др.), а и сами, като професори по плакат с множеството последователи и ученици, са сред онези фигури и авторитети, които реално влияят върху бъдещето на плакатното изкуство. Сред гостите на триеналето са били основателите и ръководителите на повечето авторитетни международни изложение за плакат – международното биенале на плаката във Варшава (Лех Майевски, Полша); Фил Рисбек – професор в университета в Колорадо, главната фигура в организацията на престижното международно биенале на плаката – Колорадо, САЩ, основателят на биеналето в Лахти, Финландия – Тапани Артомаа, основателят и директор на Мексиканското триенале – Хавиер Бермудес, както и легендарни фигури като Алън Флетчър, Великобритания; Шигео Фукуда, Япония; Жоао Машадо, Португалия и др.

 

Add comment

− 3 = 1