Неделя, късен следобед. Цветница. Напекло е и продавачката на бакалийката на гара Бов е в шок пред чудо невиждано. Извила се е опашка от десетки хора, които бързо опразват хладилните витрини с бира и фризера със сладолед в очакване на най-мощния парен локомотив. Като огняр в машината е работил поетът Никола Вапцаров.
Цялата суетня е заради Баба Меца. Така се нарича уникалният парен локомотив в цяла Европа заради огромните си размери. Той наистина е най-мощният на Стария континент. Преди да потегли на път, машината трябва да се подгрява цели три дни. През това време”мецаната” ръмжи, пуфка и пафка. Но тръгне ли, няма спиране.
Парният локомотив от серията 46.03 е с уникална колоосна система 1-6-2, проектирана от български инженери. Построен е през 1931 г. в Полша. На Баба Меца в продължение на три години като огняр е работил великият поет Никола Вапцаров. В БДЖ дори пазят фишове от заплатата му – 1680 стари лева.
Баба Меца се е движила в продължение на 55 години преди да бъде извадена от движение. През 2015 г. един машинист, заедно с двама свои приятели, решава да се заеме с нелеката задача да я събуди за нови приключения. Ангел Алексиев ремонтира 150-тонната машина и започва да вози групи с богати чужденци, които плащат баснословни суми и идват в България специално, за да се докоснат до екзотиката на ретро- влаковете.
За Лазаровден и Цветница БДЖ за първи път организира атракционни пътувания и за българи. В събота разходката бе от София до Кюстендил и обратно, а в неделя – до Черепишкия манастир. Билетите и за двата маршрута бяха разграбени само за три дни. След това от БДЖ само добавяха все нови и нови вагони и добре, че “мецаната” е наистина силна и мощна.
При това билетите за атракционния влак не бяха никак евтини. До Кюстендил и обратно се плащаха 43 лева, а до Черепиш – 31 лева. И още едно чудо – пълен влак с доволни пътници, предимно млади хора с деца, учтив и внимателен персонал, готов да помогне на всеки пътник.
Безплатна вода за клиентите плюс разходка във вагона на цар Борис III, който е бил изключително запален фен на жп транспорта. Автентичното обзавеждане на кабините и салона е запазено. Стилно и удобно е, но без някакъв особен “царски” лукс.
И през двата дни на атракционните пътувания Баба Меца вози и доста чужденци. Специално за пътуванията пристигна група от Великобритания. Канадци, австралиец, германци, китаец, също и американският посланик Ерик Рубин се радваха като деца и приветстваха вълшебните природни гледки, залепени до прозорците.
Преминаването на Баба Меца през Искърското дефиле на Цветница се превърна в празник не само за пътуващите, но и за всичките населени места по линията. Навсякъде парният локомотив бе чакан от малки и големи като истинска забележителност, а най-добрите места за снимане бяха “окупирани” от трейнспотъри със стативи и фотоапарати за хиляди левове, опитващи се да уловят най-красивия кадър на обвития в пара локомотив.
“Равносметката от двата извънредни атракционни пътувания на Баба Меца през уикенда е над 35 000 лева приходи и над 1000 пътници”, каза транспортният министър Христо Алексиев пред OFFNews.
Според него това е съвсем нова ниша, която освен значителни приходи на железниците може да промени и представите на хората за най-екологичния обществен транспорт.
“Идеята е тези пътувания да станат регулярни, да се разработят нови маршрути, да се подобрява обслужването. Само така ще си върнем доверието на хората”, категоричен е Алексиев.
А възможностите на БДЖ за атракции с ретро влакове са наистина огромни. Компанията има не само внушителна колекция от парни локомотиви в движение, но и вагони с историческа стойност. Освен вагона на цар Борис III, БДЖ пази и този на брат му – принц Кирил. Той, като известен бонвиван за времето си, си е поръчал удобна и широка спалня, значително по-голяма от единичното легло на монарха.
Запазен е и специалният вагон, в който са пътували комунистическият лидер Тодор Живков и членовете на Политбюро на БКП. Едно докосване до историята, от която закъсалата ни железница може да печели…
Add comment